Allmän
Hur skiljer sig nya quiz från klassiska quiz?
New Quizzes erbjuder en modern och robust bedömningsupplevelse med förbättrad prestanda och skalbarhet, utformad för att möta både nuvarande och framtida bedömningsbehov i klassrummet. New Quizzes erbjuder en förbättrad användarupplevelse tillsammans med utökad funktionalitet, inklusive avancerade anpassningsinställningar, ett bredare utbud av frågetyper, förbättrade samarbetsverktyg och effektiva migreringsalternativ. För att se en översikt över hur New Quizzes står sig i jämförelse med Classic Quizzes, besökJämförelse av klassiska quiz och nya quizfunktionerresursdokument.
Kan jag använda Nya Quiz tillsammans med funktionen Klassiska Quiz i Canvas?
Ja, nya frågesporter kan användas tillsammans med klassiska frågesporter.
När upphör klassiska frågesporter?
Klassiska frågesporter har för närvarande inget fastställt slutdatum.
Kan jag testa nya quiz i mina test- och betaversioner?
Nya frågesporter stöds i produktions- och betamiljöerna. Detta inkluderar stöd för blueprint-kurser, frågesportkopior, kurskopior och frågesportmigrering. Vi planerar inte att stödja testning av nya frågesporter i Canvas testmiljö.
Notera:För att testa resultat i nya quiz (NQ) i betamiljöer måste resultaten först läggas till i produktionsmiljön för att visas i beta. Dessutom återspeglar NQ-rapporter i beta inlämningar som gjorts i betamiljön.
Stöds Canvas Partner-integrationer?
Vi uppmuntrar dig att kontrollera med din tredjepartsleverantör om de har en integration med New Quizzes.
Har New Quizzes ett API?
Ja,API:erär tillgängliga för nya quiz.
Är nya frågesporter tillgängliga?
Nya frågesporter uppfyller tillgänglighetskraven i VPAT WCAG 2.1 och är på väg att bli WCAG 2.2 AA år 2026.
Komma igång
Hur får jag tillgång till nya quiz?
Om din institution har aktiverat Nya frågesporter kan du aktivera det genom att följa stegen i den här guiden:Hur skapar jag ett quiz med hjälp av Nya quiz?
Om du inte har tillgång till nya quiz:
- Som instruktör, vänligen kontakta ditt Canvas LMS-administratörsteam.
- Som Canvas LMS-administratör kan du aktivera "Nya quiz" under funktionsalternativen i ditt root-konto.
Obs:Nya Quiz är inte tillgängliga i Gratis för lärarkonton. Tillgängligheten bestäms senare.
Kan jag importera och exportera med QTI?
Ja, användare kan importera och exportera nya quiz med hjälp av QTI-paket. När din institution har aktiverat alternativet "Migrering av nya quiz under kursimport/kopiering" kan du även konvertera quiz i QTI-paket till formatet Nya quiz när du använder kursimportverktyget.
Kan jag importera quiz från ett Word-dokument?
Nej, varken klassiska eller nya quiz kan skapas från ett Word-dokument.
Kan ett klassiskt frågesport migrera till nya frågesporter?
Ja. Migreringen av nya Quizzes stöder alla frågetyper. Du kan antingenmigrera ett enskilt quizelleralla quiz och objektbanker inom en kursVi rekommenderar att du granskar migrerade quiz innan du publicerar och/eller tilldelar dem till studenter.
Hur migreras frågebanker och frågegrupper från klassiska quiz till ett nytt quiz?
Frågebankerär samlingar av frågor lagrade i Canvas som kan användas i klassiska frågesporter. Objektbanker i nya frågesporter fungerar på samma sätt.
Frågegrupperär uppsättningar specifika frågor som kan grupperas i ett klassiskt frågesport, vilket gör att Canvas kan slumpmässigt välja några eller alla frågor för varje elev.
När ett klassiskt quiz migreras till Nya quiz visas frågebanker och frågegrupper så här:
Klassiska frågesporter | Hur det har migrerats till Nya frågesporter |
|---|
Enskild fråga:inte associeradtill en bank eller grupp | Enskild fråga i quizet |
Enskild fråga:associeradtill en bank eller grupp | Inom en artikelbank |
Inline-fråga i frågegrupper | Inom en artikelbank |
Frågebanker:inte associeradinom ett quiz | Som en artikelbank |
Quizfunktioner
Hur använder jag nya frågesporter?
Du kan hitta detaljerad information om funktioner i Nya Quiz med hjälp avNytt kapitel om frågesporter i lärarhandledningen.
Är objekttypen Hot Spot tillgänglig?
Hot Spot-frågor är för närvarande inte tillgängliga för användare som endast använder tangentbord eller skärmläsare, på grund av inneboende utmaningar i hur hjälpmedelstekniker interagerar med Hot Spots platsbaserade val. Denna begränsning indikeras via ett verktygstips i användargränssnittet. Vi rekommenderar att lärare överväger alternativa frågetyper för att säkerställa tillgänglighet för alla elever som använder hjälpmedelstekniker. För mer information, besök vår guide om hur du...skapa ett Hot Spot-quiz i Nya Quiz.
Kan jag ange studentanpassningar i New Quizzes?
Ja, du kan ställa inindividuellt frågesportellerkursövergripandeanpassningar för en student. New Quizzes erbjuder förbättrade anpassningsalternativ och miljöer för att bättre stödja olika elevers behov.
Är Rich Content Editor helt integrerad med nya quiz?
Samma Rich Content Editor (RCE) används i hela Canvas, inklusive New Quizzes. Inom New Quizzes är Rich Content Editor tillgänglig i följande funktioner:
- Quizbyggande:
- Instruktioner för quiz
- Frågestammar för alla frågetyper
- Studentfeedback för alla frågetyper
- Möjliga svar för följande frågetyper:
- Flervalsfrågor
- Flera svar
- Beställning
- Fyll i tomrummet
- Quiz: Uppsatsfrågatyp
- Lärare kan begränsa filuppladdningar för svar på olika typer av uppsatsfrågor.
Hur skapar jag enkäter i Nya frågesporter?
Instruktörer kan nuskapa undersökningar i Nya frågesportergenom att välja antingen alternativet "betygsatt" eller "obetygsatt" undersökningen i rullgardinsmenyn "quiztyp".
Kan jag migrera enkäter från klassiska till nya frågesporter?
Ja, migreringsstöd finns även tillgängligt för undersökningar.
Kan en fråga dupliceras?
När ett objekt har lagts till i en objektbank kan det enkelt kopieras eller flyttas mellan objektbanker. Du kan ocksåduplicera individuella frågori Nya frågesporter.
Om jag importerar ett quiz en andra gång, kommer mina ändringar att återspeglas i det tidigare importerade quizet?
Nej. Du kan inte ändra ett befintligt quiz genom att importera en modifierad version. Importer kan bara användas när du skapar ett quiz för första gången. Om du importerar samma quiz flera gånger kommer tidigare importerade quiz inte att skrivas över. Det kommer att skapa flera kopior av samma quiz.
Kan jag importera och exportera nya quiz från Canvas Commons?
Ja, Canvas Commons stöder innehåll i nya quiz.
Kan jag använda nya quiz i en Blueprint-kurs?
Ja, nya quiz kan distribueras inom en Blueprint-kurs.
Hur kan jag som student förhandsgranska ett nytt quiz?
Som instruktör kan duförhandsgranskning och testfrågoroch inställningar ur en elevs perspektiv med hjälp av Quiz Preview. Du kan också se elevresultat som elev.
Kan jag skriva ut ett nytt quiz?
Ja, det kan duskriv ut ett quizi Nya frågesporter.
Finns det partiell poängbedömning för varor?
Funktionalitet för partiell kreditbedömning stöds för följande objekttyper:
- Flera svar (gör att poängen kan varieras för individuella svar)
- Flervalsfrågor
- Motsvarande
Det är för närvarande inte tillgängligt för:
- Beställning
- Kategorisering
Stöds anonym bedömning i nya quiz?
Ja, du kan användaanonym betygsättningi Nya frågesporter.
Kan jag radera studentförsök?
Medan du kanändra antalet försök för enskilda elever, det betyder bara att du kan minska antalet extra försök. Du kan inte ta bort ett redan inskickat quiz.
Kan jag se vilka elever som fick vilken version av quizet?
Genom att välja studentens försök från modereringssidan ser du de frågor som studenten fick, tillsammans med deras svar. Själva versionen visas inte explicit.
Hur ger jag extrapoäng på ett nytt quiz?
Extrapoäng kan läggas till ett quizförsök med hjälp avfudge pointseller genomomgraderingDu kan ocksåge extrapoäng i en kursKolla dessutom in dettavideofrån vår serie Kära Danielle om Extra Credit.
Fungerar nya quiz med betygsboken för lärandebemästring?
Ja, data från nya quiz går tillbaka till betygsboken för lärandebehärskning och rapporten om resultat på administratörsnivå.
Kan jag bifoga resultat till ett nytt quiz?
Ja, resultat kan kopplas till antingen en enskild quizfråga eller en hel quiz.