Det här dokumentet innehåller några av de vanligaste frågorna om parkopplingskoder, sorterade efter användarroll. Om din fråga inte besvaras nedan, vänligen kontakta Canvas support för hjälp.
Alla användare
Vad är parningskoder?
Parningskoder är sexsiffriga koder som används för att länkastudentertillobservatöreri Canvas. Parningskoder är alfanumeriska och skiftlägeskänsliga.
Vem kan generera parningskoder?
Studenter kangenerera parningskoderAndra användare med lämpliga behörigheter kan också generera parkopplingskoder åt en elev. För mer information om hur du genererar parkopplingskoder åt en elev, seVem kan generera parningskoder åt en student?i detta dokument.
När parningskoden väl har genererats kan den bara användas för att länka den elev som skapade koden eller fick koden skapad åt denne. Ytterligare parningskoder måste skapas för varje elev som ska länkas till en observatör.
Parningskoder är endast tillgängliga för användare vid institutioner som har aktiverat självregistrering. Om din institution inte har aktiverat självregistrering och du behöver hjälp med att koppla en observatör till en student, kontakta din institution för hjälp.
Hur länge är parningskoder giltiga?
Parningskoder upphör att gälla efter sju dagar eller deras första lyckade användning.
Hur många parkopplingskoder kan vara aktiva för en elev samtidigt?
En elev kan ha fem aktiva parningskoder samtidigt. Om en elev har fem aktiva parningskoder och en ny parningskod genereras, blir den äldsta parningskoden inaktiv.
Observatörer/Föräldrar
Kan jag generera en parningskod som observatör?
Nej. Observatörer kan inte generera parningskoder. För att få en parningskod har observatörer två alternativ:
Obs:Beroende på institutionens behörigheter kanske lärare inte kan generera en parkopplingskod.
Kan jag generera en parkopplingskod från föräldraappen?
Nej. Canvas Parent-appen har inte stöd för att generera parningskoder.
Hur använder jag en parningskod som observatör?
Observatörer kan länka till en elev med hjälp av en parningskod när de skapar ett konto i Canvas Parent-appen eller webbläsaren. Observatörer kan länka till ytterligare elever med hjälp av parningskoder från sina användarkontoinställningar i en webbläsare och i Canvas Parent-appen. Läs mer om dessa alternativ i lektionerna nedan:
Använda mobilappar
Använda en webbläsare
Vad händer efter att jag använt en parningskod som observatör?
Efter att en observatör har angett en giltig parningskod länkas observatören till studenten. Observatören kan sedan se kursinnehåll för studenten. För att komma igång som observatör, seGuide till resurser för att komma igång för observatörer/föräldrar.
För mer information om vilka Canvas-funktioner observatörer/föräldrar har åtkomst till, seResursdokument om observatörers synlighet och deltagande.
Kan jag länka till flera elever med hjälp av parkopplingskoder som observatör?
Du kan länka till flera elever som observatör, så länge du använder en unik parkopplingskod för varje elev. När du skapar ett konto kan du bara ange en parkopplingskod. Du kan ange ytterligare parkopplingskoder från dina användarkontoinställningar.
Kan en enda parningskod användas av två observatörer?
Nej. Studenten behöver generera en unik parningskod för varje observatör. Till exempel behöver två föräldrar till samma barn använda en unik parningskod.
Studenter
Kan jag generera en parkopplingskod som student?
Om självregistrering är aktiverad på institutionen kan studenter generera parningskoder från sina användarkontoinställningar. Studenter kan ha upp till fem aktiva parningskoder samtidigt. För mer information, se lektionen.Hur genererar jag en parningskod för en observatör som student?.
Kan jag generera en parkopplingskod från Student-appen?
Studenter kan bara generera parkopplingskoder från en webbläsare och i Canvas Student iOS-appen.
Hur kan jag använda en parningskod som student?
Studenter kan inte använda parningskoden för att länka till observatörer från sina egna Canvas-konton. En student måstegenerera en parningskodoch ge parningskoden till sin Canvas-observatör som sedanlänkar studenten till sitt kontoEn observatör kan vara en förälder, vårdnadshavare, mentor, rådgivare eller någon annan person som behöver se studentens Canvas-kurser.
Vad betyder det om knappen Koppla ihop med observatör inte visas i mina användarkontoinställningar?
Om knappen Koppla ihop med observatör inte visas i dina användarkontoinställningar har självregistrering inte aktiverats i ditt konto. För hjälp med att koppla ihop med en observatör, vänligen kontakta din institution.
Instruktörer, administratörer och andra användare
Vem kan generera parningskoder åt en student?
Möjligheten att generera parningskoder åt en student hanteras avAnvändare - generera observatörsparningskod för studenter behörighet. Denna behörighet kan hanteras i Kontobehörigheter och Kursbehörigheter. För mer information om denna behörighet, vänligen seResursdokument för Canvas-kontorollbehörigheterellerResursdokument för Canvas-kursrollbehörigheter.
Om denna behörighet är aktiverad kan en användare generera en parkopplingskod åt en elev från elevens användarinformationssida. För mer information, vänligen se lektionen.Hur genererar jag en parningskod för en observatör som instruktör?
Kan jag generera en parkopplingskod från Teacher-appen?
Nej. Canvas Teacher-appen har inte stöd för att generera parningskoder. Du kan baragenerera observer-parningskoderfrån Canvas i en webbläsare.
Hur kan jag använda en parkopplingskod som instruktör eller administratör?
Instruktörer och administratörer kan inte använda parkopplingskoden för att länka till en observatör från sitt eget Canvas-konto. De måste ge parkopplingskoden till Canvas-observatören som länkar till deras konto.
Kan jag använda ett alternativt sätt att länka en student till en observatör som instruktör eller administratör?
Om du har rätt behörigheter från din administratör kan du länka en student till en observatör från sidan Personer i en Canvas-kurs. För mer information, vänligen se lektionen.Hur länkar jag en student till en observatör i en kurs?.
Vad är skillnaden mellan att länka från sidan Personer och att använda en parkopplingskod?
Länka en student till en observatör från sidan Personerlåter observatören se studentinformation från kursen där de var länkade. Med hjälp av enparningskodlåter observatören se information från alla studentens kurser.
Vad betyder det om jag inte kan se länken "Para med observatör"?
Om länken "Para med observatör" inte visas på en students sida med användaruppgifter har du inte rätt behörigheter eller så har självregistrering inte aktiverats i ditt konto. För hjälp med att para ihop med en observatör, vänligen kontakta din institution.
Kan jag generera en lista med parningskoder för flera elever?
Ja. I alternativmenyn på sidan Personer kan lärare exportera en lista med nya parningskoder för alla studenter i en kurs. Dessa parningskoder fungerar på samma sätt som att generera individuella parningskoder. För mer information, vänligen se lektionen.Hur genererar jag en parningskod för en observatör som instruktör?
Denna resurs kan också nås från följande Canvas-guider: